رواية زوجوني معاق كامله
  • زوجوني معاق

هالة الشاعر

تقديم عن رواية زوجوني معاق :

رواية زوجوني معاقا كامله بقلم جنه الاحلام حكايتى الغريبه بدأت وانا سنى ١٩ سنة، اسمي سارة من أسرة متواضعة بابا كان بيشتغل سواق في شركة ووالدتى ربة منزل رغم انى كنت شاطرة في الثانوى برغم ان اهلي مكنش معاهم فلوس يدونى دروس الا انى جبت مجموع كويس وكنت هموت من الفرحه لكن يافرحه ماتمت بابا قالي انه مش هيقدر يدخلنى تعليم عالي، رواية زوجوني معاقا كامله بقلم جنه الاحلام ودخلت معهد سنتين والحمد لله خلصته وبدأت اشتغل في مول عشان اقدر احوش فلوس اجهز بها نفسي لانى عارفه ان الجاى على قد اللي رايح وبابا مش هيقدر يجهزني.

اقتباس الجزء الأول من الرواية:

رواية زوجوني معاقا كامله بقلم جنه الاحلام مرت الأيام وفي يوم لقيت بابا بيقولى: تعالي يا سارة عايزك في موضوع
ساره: خير بابا؟!
اسماعيل بفرحه وبدون مقدمات: جايلك عريس مهندس ومن عيله كبيرة ومرتاحين قوى
انا الفرحه اخدتنى عريس!! يعنى هحب واتحب وفستان ابيض وفرح كل الافكار دى دارت في عقلي بسرعة الصاروخ بس الصاروخ ده وقع علي دماغي بعدها بخمس ثواني.
بدأت استوعب واسأل بابا
ساره: بس احنا ناس على قدنا يا بابا وكمان واحد مهندس ومن عيله غنيه ما اتجوزش واحدة من عيله كبيره زيه ليه ؟!
اسماعيل: بصراحه يا بنتى هو عنده مشكله صغيره وانا عارف ان عقلك كبير وهتستوعبى كلامى
ساره بمرح: خير يا حاج اسماعيل فرحنى العريس ده أحول ولا ايه؟
اسماعيل: ههههه لا مش للدرجه دي يا حبيبتي محدش كامل بصراحه العريس عنده اعاقه في ايده اليمين
ساره بعصبية: يعنى انتو عايزين تجوزونى واحد معاق عشان فلوسه.

نكمل معكم عبر رواية “زوجوني معاق” المرفقة أدناه

رواية زوجوني معاقا كامله بقلم جنه الاحلام

“الجزء الأول والثاني “

قصه حقيقية 🌷

حكايتى الغريبه بدأت وانا سنى ١٩ سنه انا اسمى ساره من 

أسره متواضعه بابا كان بيشتغل سواق في شركه ووالدتى ربه 

منزل رغم انى كنت شاطره في الثانوى  برغم ان اهلي مكنش 

معاهم  فلوس يدونى دروس الا انى جبت مجموع كويس 

وكنت هموت من الفرحه لكن يافرحه ماتمت بابا قالي انه مش 

هيقدر يدخلنى تعليم عالي 😥 ودخلت معهد سنتين والحمدلله 

خلصته  وبدأت اشتغل  في مول عشان اقدر احوش فلوس 

اجهز بها نفسي لانى عارفه ان الجاى على قد اللي رايح وبابا 

مش هيقدر يجهزنى ومرت الايام وفي يوم لقيت بابا بيقولي: 

تعالي يا ساره عايزك في موضوع

ساره: خير بابا؟!

اسماعيل  بفرحه وبدون مقدمات: جايلك عريس مهندس ومن عيله كبيرة ومرتاحين قوى

انا الفرحه اخدتنى عريس!! يعنى هحب واتحب وفستان ابيض وفرح كل الافكار دى دارت في عقلي بسرعه الصاروخ بس الصاروخ ده وقع علي دماغي بعدها بخمس ثوانى 😂😂

بدأت استوعب  واسأل بابا

ساره: بس احنا ناس علي قدنا يابابا وكمان واحد مهندس ومن عيله غنيه مااتجوزش واحده من عيله كبيره زيه ليه ؟!

اسماعيل: بصراحه يابنتى هو عنده مشكله صغيره وانا عارف ان عقلك كبير وهتستوعبى كلامى

ساره بمرح: خير ياحاج اسماعيل فرحنى العريس ده أحول ولا ايه 😂؟!

اسماعيل: ههههه لا مش للدرجه دي بصي ياحبيبتي محدش كامل بصراحه العريس عنده اعاقه في ايده اليمين

ساره بعصبية: يعنى انتو عايزين تجوزونى واحد معاق عشان فلوسه؟!!!

اسماعيل: عيب كده يا ساره انتى عارفه ان اهم حاجه عندي الأدب والاخلاق والجدع سألنا عليه وكله بيشكر في ادبه واخلاقه وبعدين يابنتى هيعيشك عيشه مرتاحه  تعوضك عن الفقر اللي عشتيه هنا وكمان  جاهزين لا طألبين جهاز وحتى شنطه هدومك  هيجيبوهالك ودى فرصه يابنتى بدل ماتقعدى جنبي عشان مش هقدر إجهزك

ساره بضيق شديد: هو مين اللي جاب العريس ده؟!

اسماعيل: عمك حمدى ماانتى عارفاه ابو العريس يبقي صاحب الشركه اللي هو شغال فيها الراجل بيرتحاله قوى وبيثق فيه فسأله عن عروسه بنت حلال لابنه

ساره: وعنده كام سنه العريس ده إن شاء الله؟!

اسماعيل: عنده ٣٣ سنه

اتأكدت وقتها ان محدش بيوافق عليه من بنات العائلات الكبيرة ماهو واحد مهندس وغنى ايه اللي يقعده ل٣٣ من غير جواز

كده بانت اكيد بيدوروا علي عروسه غلبانه من عيله فقيره توافق بظروفه

ساره: بس انا مش موافقه يا بابا

اسماعيل بصدمه.:ليه يا ساره ده فرصه مش هتتعوض يابنتى هو مالوش ذنب دى خلقه ربنا هنحاسبه عليها ده حتى حرام وبعدين يا بنتى محدش هيجبرك على حاجه قابليه ولو ماعجبكيش ارفضيه

ساره بزهق: حاضر يابابا اللي تشوفه

،،،،،،

قمت الصبح علي حركه كتير في البيت وكنا بدرى لقيت ماما واختى سما قالبين البيت ونازلين تنفيض وتنضيف

ساره: خير ياجماعه ايه النشاط المفاجئ ده

سما بفرحه طفوليه: عشان عريسك جاى النهارده يا عروسه

ساره بغيظ: عرسه اما تاكل ودانك ياجزمه

ماما: تعالي معايا شوفي خالتك ام هدى جارتنا بعتالك طقم جميل من بتوع هدى اللي بتروح بيهم الجامعه ادخلي قسيه‍ بسرعه

ساره بعدم اهتمام: ولازمتها ايه نستلف هدوم من الناس كنت هقابله بأى حاجه من عندى ماهما جاين وعارفين اننا علي قدنا

ماما: روحى بس يا ساره قسيه واسمعى كلامى يابنتى

وفي المعاد المحدد وصل العريس ووالدته بصراحه مشاعرى كانت متخلبطه كسوف علي زهق علي تردد أول ماعينى جت ع العريس وعينه جت في عنيا حسيته مغرور حتى ماكلفش خاطره وابتسم في وشى كانت نظراته حاده لدرجه خوفتنى منه عكس والدته كانت بشوشه وماحسستناش ان جايه من مستوى عالي عننا  وسلمت عليا بحراره

زهره” والده العريس”: ماشاءالله تبارك الله ايه القمر اللي هل علينا ده ؟!

وعدت المقابله وهو ساكت معظم الوقت لدرجه انى حسيت انه جاى غصب عنه

 وانا محتاره وخايفه وبابا وماما عمالين يزنوا ويغرونى بالمستوى المادى اللي هوصله لما اتجوزه,,,,,,,,,

زهره: ايه رأيك في العروسه يامحمد اظن مفيش بعد كده تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك

زفر محمد بضيق: وهى دى المشكله مكنتش عايزها جميله اوي كده هتتغر بجمالها وتقعد تعايرنى ب٠٠٠٠٠٠

قاطعته امه: حرام عليك يا محمد البنت شكلها طيبه  وخجوله مش بجحه زى بنات اليومين دول انا قلبي انشرح لها وان الله تكون من نصيبك

محمد بحزن: شوفتيها وافقت عليا اكيد هترفض زى االي قبلها  واحده بالجمال ده كله هتوافق علي واحد زيى ليه حتى لو غنى سهل توقع واحد أغنى منى بجمالها

زهره فال الله ولا فالك هنوافق قلبي بيقولي انها هتوافق 

وبعدين انت قاعد ساكت مش تكلمها تحسسها انك مهتم ؟!

ع العموم انا هروح لها بكره واقعد معاها ومش هرجع غير وانا واخده موافقتها إن شاء الله

روايه زوجونى معاقا😢

الجزء الثاني👇

وطبعا قضينا الليله كلها في الكلام عن العريس وعشان اسكتهم قولت لهم هصلي استخاره وانا جوايا مرعوبه صحيح العريس شكله امور مش مبعجر ولا  شكله كبير بس حسيته طبعه شديد وحاد تانى يوم لاقيت ماما بتقولي ان والده العريس باعته رساله مع عم حمدى   صاحب بابا انها هتيجى تزورنا بعد المغرب استغربت دى كانت لسه عندنا امبارح وفضلت طول اليوم قلقانه ومارحتش الشغل لحد ماوصلت في معادها ومعاها هدايا قيمه جدا ليا هدوم وبرفانات وشكولاته وكأنها بتقول دى عينه من العز اللي هتشوفيه بس انا ماانكرش انى ارتحت لها

ماما:مالوش لزوم التعب ده ياحببتي وكفايه اللي جبتوه امبارح

زهره : مفيش حاجه تغلي علي ساره وسواء حصل نصيب او ماحصلش الله لا يقدر فالحاجات دى بتاعتك ياساره ربنا وحده بعلم انتى دخلتى قلبي ازاى 

حسيت بكسوف من كلامها ووشى احمر بصيت في الأرض وسكت

زهره ضاحكه: من اول ماشوفت وانتى واخده قلبي بكسوفك ده ربنا يحميكى كنت عايزه اتكلم معاكى ياحبيبتى في كذا حاجه وانتى بعدها قررى براحتك ولو عندك اى سؤال اتكسفتى تسأليه محمد اسألينى وانا هجاوبك

بصيت لها وكل الكلام راح من عقلي 

زهره: بصي ياحبيبتي محمد ابنى الكبير واخوه أحمد اصغر منه ب٣ سنين متجوز وعنده بنوته صغيره واخوه الثالث عمر عنده ٢٨ ولسه عريس بقاله كذا شهر واخر العنقود زينه عندها ٢٣ مخطوبه وفرحها بعد اربع شهور وأمنيه حياتي أطمن علي محمد مع بنت الحلال اللي تصونه وتتحمل ظروفه

كل ده وانا بسمعها وساكته 

زهره: طيب مش عايزه تسألينى اى سؤال عنه؟!!

بصيت لها وانا حاسه انى غباء الكون هبط علي دماغى ومش فاكره ولا سؤال من اللي كنت ناويه اسأله😏

ساره بعد تفكير: هو مهندس ايه اصل غريبه ان حد يكون ٠٠٠٠٠ حسيت انى بلبخ سكت وماكملتش

زهره: محمد مهندس في البرمجه كل شغله علي الكمبيوتر وماشاء الله عليه مسمينه العبقرى كان من أوائل دفعته واخد الماجستير وبيحضر الدكتورة وكمان جايله فرصه شغل ممتازه في انجلترا هيسافر يشتغل وياخد الدكتوراه من هناك ولو حصل نصيب هتسافرى معاه

كنت مركزه معاها في كل كلمه

زهره: هو ماعندوش غير شغله فتلاقيه يبان جد  قوى وشديد بس من جواه طيب وحنون وعنده عزه وكبرياء مالوش حدود،،،طيب مش عايزه تعرفي ليه مااتجوزش لحد دلوقتي؟!

بصيت لها بلهفه وهزيت راسى 

زهره: محمد كان بيحب زميلته في الكليه وكانوا متفقين على الجواز بعد التخرج وكانت من عيله كبيره بس أهلها رفضوا، الناس بتحكم من المظهر تعرفي جوزوها واحد تانى بهدلها وطلقها ولما اهلها راحوا لمحمد اعتذروا له وقالوا احنا موافقين تتجوزها محمد رفض لانهم جرحوا كرامته في الأول وفضل كذا سنه ماعندوش غير شغله   ومهما ازن عليه مايرضاش لحد ماجت فرصه السفر دى وكان عايز يسافر لوحده بس انا حلفت مايسافر غير وهو متجوز وروحنا لكذا واحده بس ماحصلش نصيب ،،،،مش عارفه قلبي اتفتح لك وعماله احكيلك كل حاجه ودى حاجه ماحصلتش مع حد قبل كده

ابتسمت لها وانا حاسه بارتياح جامد ناحيتها قلت لنفسي طيب اعمل ايه ده انا ارتحت لام العريس أكتر من العريس نفسه😁

ساره: ربنا يقدم اللي فيه الخير يا طنط وان شاء الله هستخير وهرد علي حضرتك

زهره: وانا مستنيه ردك ياحببتي ربنا يجعل لنا في القمر ده نصيب ،،استأذن ياجماعه

خرجت زهره وفى دماغى بركان افكار استخرت ونمت عشان اهرب من التفكير

،،،،،،،،،

ذكى’والد العريس’: أي الاخبار يازهره طمنينى؟!

زهره: مستبشره خير إن شاء الله توافق قالت هتستخير وترد

في اللحظة دى بيدخل محمد

محمد: السلام عليكم ازيكو يا جماعه اخباركم

ذكى: الحمدلله بخير اخبارك انت ايه؟!

محمد: هلكااااان هطلع انام عشان عندى شغل مهم الصبح

زهره بضيق: يعنى ماسألتش عملت ايه عند العروسه؟!

محمد بعدم اهتمام: اه صحيح عملتوا ايه؟!

زهره: صبرنى ياربي ياحبيبي فكر شويه في نفسك زى ما الشغل مهم جوازك مهم مش عايز تعمل بيت واسره؟!!

محمد: حاضر ياماما،تصبحوا على خير

زهره بعصبية: ده انت حتى ماسألتش العروسه وافقت ولا لا

محمد: مش عايز اعلق نفسي بحاجه ممكن ماتحصلش توافق او ماتوافقش هسافر بعد شهر

،،،،،،،، 

عدى  كام يوم وانا متردده وكميه زن مش طبيعيه من ماما وبابا كل اما افكر في المستوى    اللي هروحله وكمان هسافر بره حاجه مكنتش أحلم بيها وابقي حاسه انى موافقه ولما افكر في ظروفه وفرق السن ارجع أتردد وفضلت كده ٣أيام ومش قادره اعرف ليه في لحظه قولتلهم موافقه طبعا كانوا هيطيروا من الفرحه وانا مش حاسه   بفرحه غير انى مبسوطه انهم فرحانين والزغاريد ملت البيت وبسرعه البرق لقيت كل حاجه بتجهز من اول ماوافقت واخدنى اعمل باسبور وجابلي شبكه ماشوفتش زيها وماما زهره   اخدتنى المول  واشترت لي هدووم كتير وبرفانات ومكياجات وانا طايره من الفرح زى طفله صغيره فرحانه بهدوم العيد وجابتلي موبايل حديث كانت  هدى جارتنا بتيجى تعلمنى   استعمله ازاى وكل ده والعريس اهتمامه قليل ماما زهره بتكلمنى كل يوم وهو احيانا يصادف وجوده في البيت فتديه ماما زهره التلفون يطمن عليه بكلمتين وخلاص 

لحد ماجه يوم الفرح ماما زهره جهزت أوضه محمد وقالت نقعد معاها ال٣ ايام دول قبل مانسافر  رغم انه له فيلا لوحده بس انا فرحت عشان هبقي مع ماما زهره اليومين دول

كان يوم اسطورى كل حاجه كانت تحفه الفستان  قاعه الفرح كل حاجه زى الحلم

زهره: ماشاءالله تبارك الرحمن ايه الجمال ده ياناس الله اكبر

انا خايفه تتحسدى

انا شخصيا مكنتش مصدقه انى هبقي بالجمال ده كله 

لما جه محمد عشان ياخدنى كنت مستنيه يعمل زى العرسان ويقول كلمه حلوه ويبوس جبينى استنيت اللحظه دى لكن للاسف ماحصلش دخل وبص عليه بس كانت أول مره يبص لي كتير كده كنت حاسه انى عجبته بس مااتكلمش 

محمد: يلا بينا

وخلص الفرح وروحنا الفيلا ودخلنا الاوضه كنت هموت من الكسوف مين يصدق انى في ٣ اسابيع انخطب واتجوز واحد ماقعدتش معاه اكتر من ساعتين علي بعض

محمد: هدخل اخد شاور واغير ،غيرى هدومك براحتك عما اخلص

سكت مش عارفه ارد اقول ايه

محمد: مالك في ايه!!

ساره بكسوف: اصل !اقصد !مش هعرف اقلع الفستان وحسيت بنار خارجه من وشى

قرب محمد بعدم اهتمام وفتح سوسته الفستان ودخل الحمام يغير هدومه من غير ولا كلمه

قلعت طرحتى وفستانى ولبست بيجامه تحفه لدرجه انى فضلت  لحد ماخرج من الحمام ببص لنفسى في المرايه وفردت شعرى علي ضهرى

خرج ولمحته بيبص لي. حسيت باحراج اخدت هدومى وقلت له هادخل اخد شاور هز رأسه ومااتكلمش خلصت واتوضيت وخرجت لقيته قاعد سرحان 

فقلت له بتلقائيه: يلا  بقي يامحمد

بص لي باستغراب : يلا ايه؟!!!

ساره: يلا نصلي مش العريس والعروسه بيصلوا سوا بعد الفرح مايخلص

محمد مبتسما وكانت اول مره اشوف ابتسامته: اه صحيح يلا

لبست اسدالى وصلينا وبعد الصلاه قرب منى وقالي عايز اتكلم معاكى في حاجه،،،،

وكانت الصدمه

                الجزء الثالث من هنا 

دار النشر زوجوني معاق
تاريخ النشر 2018
عدد الصفحات 155
القسم
ملاحظات للإبلاغ عن رابط لا يعمل أو كتاب له حقوق

تعليقات الفيس بوك

x